|
”Långa
raden” även kallad ”Duvedalsraden ” benämndes det bostadsområde
som låg utmed Verkstadsvägen mellan Borenshultsbron och Duvedalsbron.
Husen, elva till antalet, var fördelade med åtta hus längs med Motala
ström och tre mot kanalsidan. De åtta förstnämnda, varav sju återstår,
tillkom i mitten av 1850-talet. De
tre sistnämnda, de mot kanalsidan är betydligt tidigare byggda, strax
före 1830. De husen är numera rivna och har gett plats åt ett nytt
bostadsområde.
Långa
raden hade många smeknamn eller öknamn om man vill spetsa till det
hela. De flesta har väl hört talas om namn som Sotraden, Svarta raden
och Skitraden. Hur de här namnen har uppkommit finns det många teorier
om. Om detta finns att läsa under bild 3.
Strax
intill Duvedalsbron fanns en Konsumaffär där de flesta varor kunde inköpas.
Se under bild 7.
En
av bilderna, bild 11 är det så kallade Änkhuset med anor från slutet av
1820-talet.
Bilderna
som visas här nedan är bara ett urval av de bilder vi har i vårt
arkiv.
Bild 1
|
Typiska arbetarbostäder
Här syns några typiska
arbetarbostäder med anor från mitten av 1850-talet. Flertalet av
husen bestod av ett rum och kök, medan två var enrummare eller
s.k. spiselrum. Se bild 2. Husen var ju inte precis av modern
karaktär med dagens mått mätt, så det är kanske lite svårt för
oss i vårt moderna och omhuldade samhälle att förstå hur dåtida
människor kunde klara sig utan några som helst bekvämligheter.
Ingen elektricitet fanns. Utedass och hämta vatten i en pump på
gården och med vedspis eller öppen eld som enda värmekälla.
Samhället har verkligen
genomgått en stor förändring under årens lopp.
|

Bild 2
|
Enrummare
Raden 7 och 8 innehöll
åtta enrumslägenheter i vardera våningsplan, samt ett rum i
vardera gaveln.
Alltså så bodde det 18
familjer i huset vilket ger c:a 80-100 personer per hus, barnen
inräknade.
Avsaknaden av bekvämligheter
var det samma som nämns i bild 1.
Husen står fortfarande
kvar på samma plats som tidigare, men har nu genomgått en
omfattande modernisering. De forna enrummarna har nu blivit ett
rum och kök resp. två rum och kök.
|

Bild3
|
Kolgården
Långa raden hade många smeknamn eller öknamn i fall man vill
spetsa till det hela. Flertalet motalabor har väl säkert hört
talas om Sotraden, Svarta raden och Skitraden. Hur de här namnen
har uppkommit finns det många teorier om. En teori, obekräftad
dock, är att namnet tillkom då verkstaden flyttade in sin kolgård
till verkstadsområdet. Vid den här tiden fanns det inget miljötänkande
så oturligt nog så hamnade kolgården mitt för de närmast
liggande bostadshusen.
Ovanför själva kolgården hade verkstaden
ett upphöjt järnvägsspår och då kolet skulle fyllas på i de
nedanför liggande kolupplaget uppstod ett väldigt sotmoln som
med vindens hjälp spred sig ut över de närmast liggande husen.
Åtskilliga är de hemmafruar som har fått sin fintvätt förstörd
och sina nyputsade fönster nersolkade då vindarna låg åt
”fel” håll.
|

Bild 4
|
Gårdsmusikanter
Förr var det vanligt
med att s.k. gårdsmusikanter tågade runt stuga för stuga. Ofta
var det arbetslösa musiker som på detta sätt spelade ihop lite
fickpengar. Här får
Raden 3 besök av ett gäng musikanter. Huset till vänster i
bakgrunden är den s.k. Ryssladan.
|

Bild 5
|
Mode anno dazumal
Här har flickorna och
pojkarna radat upp sig inför fotografens öga. Fluga var tydligen
på modet vid den här tiden. Knäppkängorna som flickorna bär är
fortfarande högsta mode och hatt på pojkarna var ett legio vid
den här tiden. Fotot är från mitten av 1930-talet och har
tagits framför Raden 11.
|

Bild 6
|
Interiör
Så här ombonat kunde
det vara inne i lägenheterna. Här åskådliggörs ett vardagsrum
s.k. kallrum från tiden kring 1920-talet. Lägg märke till den
tidstypiska tapeten.
|
Bild 7
|
Konsumbutiken
Före 1950-talets början
fanns det så gott som en konsumbutik i varje bostadsområde.
Raden var inget undantag. Här i bild ses den gamla konsumbutiken
”Kvarnbacken”. I denna butik fanns både mjölk och specerier
samt en liten charkavdelning. De moderna tiderna hade inte
infunnit sig än så all betjäning skedde över disk. På gårdsplanen
fanns en handmanövrerad bensinpump som mestadels stod till tjänst
för påfyllning av gubbarnas båtmotorer. Bilar var högst sällsynta
vid den här tiden och mopeden kom inte i bruk förrän i mitten på
1950-talet. Ofta handlade man på krita och betalade först när
mannen i huset fått ut sin lön.
|

Bild 8
|
Raden 11
Här syns Raden11 med
konsumbutiken i förgrunden. Lägg märke till den dåtida bussen
som trafikerade linje 2. Huset är numera rivet och har gett plats
åt en bilparkering.
|

Bild 9
|
Den gamla bron
Bron här i bild är den
gamla landsvägsbron som förband Motala Verkstad med Vinnerstad
socken. Byggnaden längst upp till höger är Asps Klädesfabrik,
senare Engelfabrikerna. Bron i bakgrunden var en för tillfället
anlagd järnvägsbro ansluten till Motala Verkstads järnvägsstation
vars enda uppgift var att transportera all tung material till dåvarande
kraftverksbygge. Den gamla skrangliga träbron i förgrunden revs
då en ny bro den s.k. Duvedalsbron togs i bruk i början av
1930-talet.
Kommentar: Motala
Kraftverk började byggas år 1917 och stod färdigt år 1921
|

Bild 10
|
Reveljen
Den årliga reveljen är
ett säkert vårtecken då den tidigt på Kr. himmelsfärdsdagen väcker
Radenborna ur sin nattsömn. Reveljen har anor från början av
1900-talet och har sin utgångspunkt från gamla Folkets hus.
Marschen med Motala musikkår i spetsen startar kl. åtta och går
via Borenshultsbron och upp längs Verkstadsvägen och fram till
slutmålet vid Värdshuset. Här konserterar musikkåren i den
vackra Värdshusparken där även Motala manskör låter sina
ljuva stämmor höras.
|

Bild 11a

Bild 11b
|
Änkhuset
Raden 1, även kallat
“Änkhuset”, tillkom i slutet av 1820-talet. Byggnaden tillhörde
från början Kanalbolaget innan den senare övergick i
verkstadens ägo. Namnet har sin härkomst från början av
1850-talet med anledning av att verkstaden här lät inrätta ett
boende för verkstadens änkor. Här fick änkorna sin försörjning
tryggad via fri bostad plus att man hade ett litet underhåll från
företagets försäkringskassa.
För att dryga ut den
annars så magra hushållskassan förekom det att änkorna då och
då tog tjänst hos ”finare” familjer och skötte om tvätt
och städning. Det som vi i dag kallar för pigtjänst.
Kommentar: Änkhuset
hade sin samhälliga funktion ända fram till 1920-talet då
Motala stad tog över fattigvården. Härefter användes ”Änkhuset”
som arbetarbostad av verkstaden fram till 1980-talet då huset
revs för att ge plats för ett nytt bostadsområde.
|
|
|